Society 3.0 – Later is het nieuwe vroeger

Boek: Society 3.0 – Ronald van den Hoff
Uitgegeven door Stichting Society 3.0, april 2011
Download en meer info op http://www.society30.com/

 

Waarom zijn organisaties zoals ze zijn en doen ze wat ze doen? Is dat omdat dit de beste manier is, of omdat ze een erfenis zijn uit een andere tijd, met beperktere mogelijkheden? Wat nou als we de hele wereld met al zijn economieën, organisaties en instanties, opnieuw ontwerpen, en uitgaan van de mogelijkheden, uitdagingen en doelen van vandaag, nee, van morgen. Hoe ziet de wereld er dan uit?

In zijn boek Society 3.0 filosofeert Ronald van den Hoff hardop over deze wereld. Hij stelt de volledige constructie van de huidige economie ter discussie. Geen heilig huisje laat hij overeind. Maar hij komt ook met een overvloed aan ideeën om hier wat aan te doen.

In deel 1 klaagt hij vooral over hoe raar bestaande organisaties in elkaar zitten. Men lijkt niet meer na te denken over het hoe en waarom, maar gaat door in een richting ‘omdat we dat nou eenmaal al zo lang doen’. Organisaties en instellingen zijn jarenlang op elkaar gestapeld om elkaars bijwerkingen te ondervangen en geld aan elkaar te verdienen, tot er een soort patchwork is ontstaan waarin niemand door de bomen het bos nog ziet. Er wordt geen waarde meer toegevoegd, omdat elk onderdeel enkel kijkt naar zijn eigen schakel.

Ondertussen is de wereld veranderd, door technologie, herverdeling van welvaart en toegankelijkheid van kennis. Er zijn legio nieuwe mogelijkheden ontstaan, waar die oude organisaties helemaal niet op gebouwd zijn. In deel 2 zet hij uiteen wat deze veranderingen zijn en welke mogelijkheden ze bieden. Als met deze nieuwe kansen de organisaties opnieuw worden ontworpen, waarin de focus weer helder wordt gesteld, zien organisaties, waarvoor het huidige woord ‘organisatie’ eigenlijk niet meer geschikt is, er heel anders uit. Er wordt weer waarde gecreëerd, met waardenetwerken in plaats van lineaire ketens. Social media spelen hierin uiteraard een belangrijke rol.

Voor elke branche en elk bedrijfstype worden in deel 3 concrete voorbeelden van bestaande succesverhalen en ideeën voor toekomstige op een rij gezet. Klagen dat je geen geld meer verdient doordat iedereen alles maar kan downloaden? Is het niet juist een kans dat alles gedeeld kan worden, en dat de bevolking blijkbaar graag deelt? In plaats van klagen en bij het oude blijven, kun je ook nieuwe businessmodellen bedenken.

Het boek is een behoorlijke pil van 454 bladzijdes. Vooral het eerste deel vond ik wat taai, omdat het een klaagzang is over de 1.0-wereld, terwijl ik juist hou van positiviteit. Verderop in het boek is de functie van deel 1 duidelijk, en komt de positiviteit en de inspiratie volop. Ik word er blij van om nu te mogen leven bij het lezen van dit boek, met al die nieuwe kansen. Ik krijg zin in de toekomst.

Het boek bevat enorm waardevolle ideeën voor elke ondernemer en professional. De wereld zou een stuk mooier kunnen zijn. De dikte van het boek en de negativiteit van deel 1 kunnen wel een drempel vormen voor juist die personen wier mindset een update behoeft. Als de kern van het verhaal gegoten wordt in vormen als een stap-voor-stap gids of een (JCI?) training ‘Hoe hervorm ik mijn business?’, kan de impact van de Society3.0-filosofie echt groot zijn. Ik zie mogelijkheden, maar dat kan na dit boek ook niet anders.

This entry was posted in Recensies and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Society 3.0 – Later is het nieuwe vroeger

  1. careau says:

    Klinkt goed! Doen dus, die JCI-workshop over het nieuwe ondernemen. Zullen we dan afspreken dat iedereen die geen toekomstscepticus is, een baas/collega/… meeneemt die dat wel is? En dat we die toekomst dan alvast maar bij onszelf beginnen? En dat we dan een mindmap maken van de ideeen die er over tafel gaan? Enzo?

  2. Pingback: Wat ik vroeger later wilde worden | Step the Mind

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.