Mijn nieuwe werkgever verklaarde me voor gek toen ik geen auto wilde, maar een vouwfiets en een treinkaart. Maar ja, waar laat ik die auto in Amsterdam? Inmiddels ben ik al bijna een jaar blij met mijn Brompton en OV-kaart. Wanneer ik op plaats van bestemming ben, heb ik er al een workout op zitten op de fiets, en heb ik in de trein kunnen werken of een boek kunnen lezen.
Natuurlijk, de treinen rijden niet altijd op tijd, en vooral in het weekend zijn er vaak werkzaamheden, maar meestal gaat het goed. Toch zou de NS veel meer kunnen doen om meer passagiers te trekken, naast het verbeteren van het op tijd rijden en de informatievoorziening. Bijvoorbeeld inspelen op de trend van Het Nieuwe Werken (HNW).
Het Nieuwe Werken past bij de NS. Nieuwe Werkers rijden niet elke ochtend in hun leasebak van hun nieuwbouwwijk naar een anoniem kantoorgebouw op een industrieterrein. Nee, ze wonen en werken het liefst in een sfeervol stadscentrum, waar ze samenkomen met andere Nieuwe Werkers op flexwerkplekken. Hier kunnen ze ideeën uitwisselen, mensen ontmoeten en zaken doen. Werken kan overal en altijd.
Werken kan dus ook in de trein. Er zijn experimenten gedaan met draadloos internet in de trein en in sommige eersteklascoupés zitten stopcontacten. Toch zie ik daar nog niet veel mee gebeuren. Misschien moeten er speciale HNW-coupés komen. Draadloos internet, stopcontacten, laptoptafels. Netwerken met je medepassagiers. Ook op de stations kan veel gedaan worden. Seats2meet zit al op Utrecht Centraal. Een dergelijke formule of uitbreiding naar andere stations zou de NS kunnen stimuleren. Of anders toch minstens internet in een wachtruimte op het station.
Wie betaalt dat? Nou, als je de NS neerzet in de markt als stimulator van Het Nieuwe Werken, geloof ik dat er meer mensen de trein zullen nemen. Misschien dat je met je OV-chipkaart of -jaarkaart gratis toegang of korting kan krijgen op de HNW-faciliteiten. Gewoon, met dezelfde poortjes bij de ingang. Als er kosten zijn, bijvoorbeeld printen, betaal je die ook met je OV-kaart. Zo zou ik ook de toeslagen in bijvoorbeeld de Fyra willen kunnen betalen. De prijs is niet zozeer de drempel, maar het feit dat ik naar een apparaat toe moet om een kaartje te kopen. Daarom heb ik juist zo’n kaart! In de trein zou bij de deur een scanner moeten zitten, die de toeslag verrekent. En als ik een keertje eersteklas wil zitten, of in de HNW-coupé, scan ik mijn kaart bij de coupé en wordt de toeslag verrekend.
Ik zou hier best eens met de NS over willen sparren. Misschien met Pick my Brain?
Keertje koffie drinken bij Seats2meet.com? Het lijkt wel alsof je onze gedachten hebt gelezen en ik, als mede-bedenker van S2M, leg graag uit waar we al mee bezig zijn in relatie tot de NS, maar dat wordt heel mooi!
@Marion Volgens mij heb je het nieuws inmiddels gevonden 😉 “Seats2meet.com en NS gaan samenwerking aan” -> http://bit.ly/ii43J3
@Jeroen Jazeker, had ik gezien! Leuk! Ik ben benieuwd wat er nog meer bloeit uit die samenwerking. Ik denk graag mee.